«پایتخت» استثنایی است که باید تبدیل به قاعده شود!
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۰۸۵۹
در روزهای قرنطینه ای که تنها سرگرمی مردم تماشا کردن تلویزیون است، سه سریال «پایتخت»، «دوپینگ» و «کامیون» در ایام نوروز، روی آنتن شبکه های مختلف سیما می روند. با شهرام خرازی ها منتقد سینما و تلویزیون درباره این سه سریال به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره سریال های نوروزی گفت: هر سه مجموعه ای که سیما برای نوروز نود و نه تدارک دیده سرگرم کننده، جذاب و مناسب این ایام هستند البته پرواضح است که مجموعه «پایتخت» چه از نظر محتوا چه از نظر تکنیک از دو سریال دیگر "کامیون" و "دوپینگ" در جایگاهی برتر قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس ارشد مدیریت رسانه اظهار داشت: هر سه مجموعه از فضایی کاملا ایرانی برخوردارند و نشانه های غربزدگی، تقلید و کپی کاری در آن ها به چشم نمی خورد. همین ویژگی سبب شده تا مردم ارتباط بهتری با کاراکترهای هر سه سریال برقرار کنند.
او گفت: "کامیون" بر اساس حضور و بازی مهدی هاشمی شکل گرفته و رگه های پررنگی از فیلم فارسی در آن مشهود است. مهدی هاشمی در اوج پختگی حرفه ای نشان می دهد که چگونه یک بازیگر با تجربه می تواند کل فضای یک سریال را تحت الشعاع حضور مقتدرانه خود قرار دهد.
خرازی ها بر این اعتقاد است که ویژگی عمده هر سریال قدرت کشش آن است و این که در پایان هر قسمت ، تماشاگر را تشنه قسمت بعد نگه دارد اما "کامیون" با وجود همه امتیازاتی که دارد از این ویژگی برخوردار نیست.
او ادامه داد: هر قسمت از سریال "کامیون" را می توان به طور مستقل از دیگر قسمت ها نگاه کرد و از آن لذت برد اما پایان یک اپیزود از آن نمی تواند نقطه انگیزه زا و آغازین برای تماشای قسمت بعدی باشد.این ضعف از متن سریال برمی خیزد که متاسفانه بنظر شتابزده نوشته شده است.
این منتقد سیما و سینما گفت: نویسنده متن سریال عمده تمرکز خود را بر کاراکتر اصلی گذاشته و بقیه کاراکترها مشمول شخصیت پردازی نشده اند.
وی در ارتباط با سریال "دوپینگ" گفت: بازی هادی حجازی فر و مینا جعفرزاده نقطه قوت این سریال است.این دو بازیگر به خوبی مجموعه را جمع کرده حتی نقاط ضعف دیگر بازیگران را از دید بییندگان پوشیده نگه داشته اند.
خرازی ها اضافه کرد: کاراکترهای این مجموعه همگی کاریکاتور هستند یعنی فقط یک وجه خاصدر آن ها به قصد خنداندن مخاطب برجسته و بزرگنمایی شده است. متن مجموعه حرفه ای نوشته شده و نویسنده در خلق و پردازش کاریکاتوری نقش ها موفق بوده است همچنین موقعیت های نمایشی نیز عمدتا از بار دراماتیک مناسبی بهره مندند و کشش لازم را در لحظه ایجاد میکنند.
خرازی ها مجددا این نکته را متذکر شد که سریال "دوپینگ" هم همچون "کامیون" در پایان هر قسمت عطش تماشاگر را برای تعقیب قسمت های بعدی به طور کامل تشدید نمی کند اما می توان به تماشای لحظات مفرح آن دل بست و لذت برد.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درباره "پایتخت" گفت: این مجموعه از دل یک مثلث بیرون آمده که سه ضلع آن الهام غفوری، سیروس مقدم و محسن تنابنده هستند.این ها سالهاست که با هم کار می کنند و رگ خواب بیننده تلویزیون را کاملا در دست دارند.
وی خاطر نشان کرد: "پایتخت" دیگر فقط یک سریال نوروزی پربیننده نیست بلکه یک اثر ملی قلمداد می گردد و از این قابلیت برخوردار است که مردم جهان بخشی از فرهنگ ایران را با سریال سیروس مقدم بشناسند.
این کارشناس ارشد مدیریت رسانه اظهار داشت: همانطور که نمایش "سقراط" عنوان اثر ملی را از آن خود ساخت، "پایتخت" هم به سبب قابلیت های بالای محتوایی، فرهنگی و تکنیکال شایسته کسب این عنوان است.
خرازی ها افزود: این واکنش که عده ای خرده می گیرند که چرا شمار قابل توجهی از کاراکترهای سریال دودوزه باز، دغلکار و دروغگو هستند و چرا در یک خانواده ایرانی همه می خواهند سر همدیگر را کلاه بگذارند؟ خیلی سطحی و عجولانه است.این جور واکنش نشان دادن از شبه منتقدها و منتقدنماها برمی آید و با اصول نقد فیلم(و در این جا نقد سریال) مغایر است.
وی معتقد است که دوران اینجور بهانه جویی ها به سر آمده است.لازم نیست این قدر افراطی بر طبل اخلاق گرایی بکوبیم و فقط با دیدن چند قسمت ابتدایی سریال در مورد کل آن اظهار نظر کنیم.مردم خسته کرونا زده با این شخصیت های ناقلا و سرشار از شیطنت حال می کنند و کنار می آیند و نیاز به قیم برای آموزش همذات پنداری یا عدم همذات پنداری با کاراکترهای "پایتخت" را ندارند.
این منتقد سیما و سینما گفت: پشت این جور واکنش های خام و نپخته، آماتوریسم، حسادت و خودنمایی خفته است.عوامل "پایتخت" در طول سال ها راه خود را یافته اند و مسیر درستی را پیش گرفته اند؛ مردم هم به آن ها پاسخ مثبت داده اند.
خرازی ها یادآور شد: متن عالی و کم نقص، بازی های بداهه پردازانه ، کارگردانی حرفه ای و تدوین خلاقانه نقاط قوت مجموعه تلویزیونی "پایتخت" هستند و در کمتر سریال ایرانی می توان این همه نقاط قوت را بطور منسجم در کنار هم یافت.
وی بر این باور است که: اهمیت تدوین را در موفقیت "پایتخت" به هیچوجه نباید نادیده گرفت.پلان ها و سکانس های این مجموعه به دقت زمانبندی و نقاط برش به دقت انتخاب شده اند به گونه ای که مجموعه وقت تلف شده ندارد.
خرازیها گفت: هر قسمت از مجموعه "پایتخت" آکنده از موقعیتهای نمایشی بسیار گیرا و پرکشش است. کاملا مشخص است که روی تک تک این موقعیت ها فکر کرده اند و درک درستی از کمدی موقعیت داشته اند.
او از بازی بازیگران این مجموعه به نیکی یاد و توصیه کرد: بازی های بازیگران این مجموعه یک کلاس آموزشی است.همه کسانی که مشتاق ورود به عرصه بازیگری هستند و در آموزشگاه های بازیگری ثبت نام کرده اند بارها بازی هنرپیشگان پایتخت را مشاهده، تقلید و تحلیل کنند.
خرازی ها گفت: آتیه جاوید در نقش جمیله، نسرین نصرتی در نقش فهیمه و بهرام افشاری در نقش بهتاش با تسلط کم نظیرشان نشان دادند که چگونه می توان نقش های فرعی را همپای نقش های اصلی پیش برد و برجسته کرد.
خرازی ها ضمن تاکید بر ویژگی های منحصر بفرد بازی آتیه جاوید به عنوان یک بازی کاملا باورپذیر و تاثیرگذار، به جای خالی بابا پنجعلی در این سریال اشاره کرد و گفت: من حدس می زنم علیرضا خمسه به خاطر زنپوشی در یک نمایش که خارج از کشور اجرا شده از این مجموعه کنار گذاشته شده است.ای کاش این اتفاقات نمی افتاد زیرا کاراکتر پنجعلی هنوز جای کار داشت و نباید حذف می شد کمااینکه شخصیت بهبود نیز زودهنگام حذف شده بود اما بالاخره احیاء و به مجموعه باز گردانده شد.
این کارشناس ارشد مدیریت رسانه خاطر نشان کرد: شوخی های "پایتخت شش" در مقایسه با "پایتخت" های قبلی بیشتر به خطوط قرمز نزدیک شده است.ما در "پایتخت شش" شاهد شوخی های مذهبی، قومیتی و سیاسی هستیم که اگر چه در تاریخ سریال سازی سیما بی سابقه نبوده اما کم سابقه بوده است.
خرازی ها متذکر شد: این شوخی ها سطوح بالای حاکمیتی را در نوردیده بی آن که توهینی به مقامی شده باشد.این ظرایف بر ارزش قلم محسن تنابنده و آرش عباسی افزوده است.
این منتقد سیما گفت:اصلا نمی توان منکر این نکته شد که هر قسمت از مجموعه "پایتخت" آنچنان تمام می شود که بیننده مشتاقانه در پی تماشای قسمت بعد، لحظه شماری می کند.این استثنائی است که باید تبدیل به قاعده شود.
دکتر خرازی ها در پایان ضمن تقدیر و تشکر از عوامل مجموعه "پایتخت" به خاطر تقویت و ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: امیدوارم دکتر علی عسگری سیاستی را بنا نهد که کیفیت محتوایی و تکنیکال شمار قابل توجهی از مجموعه های آتی تلویزیون به کیفیت "پایتخت" نزدیک شوند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ایران پایتخت تلویزیون دوپینگ رسانه صدا و سیما مهدی هاشمی کامیون محمد بحرانی سیروس مقدم ریما رامین فر منتقد سریال نوروزی هادی حجازی فر الهام غفوری لعیا زنگنه احمد مهرانفر محسن تنابنده پایتخت 2 خرازی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاریهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.
به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازیهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.
استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخمحمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی میکرد، موقعیتهای بامزهای را در فیلم رقم میزدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سالها به آبادیاش بازمیگشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفناش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.
مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایدهای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست میآورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی میکردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخمحمد احاطه داشت.
شیخمحمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حالوهوای فیلم را عوض میکرد. دیالوگهای میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و میتوان گفت مقدمهای برای شکلگیری شخصیتهای نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیستوششم فیلم فجر شد.
پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازیشان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش میکشید.
با اینحال آنچه بیشتر در ذهنها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل میبیند، اما مدام با تصمیمهای اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیتهای جالبی میشود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفتهرفته در فصلهای بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهرانفر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.
با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمیتوانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکیشان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار میکرد و به عنوان شخصیتی عاشقپیشه و علاقهمند به ازدواج معرفی میشد.
او روی هر دختری دست میگذاشت ناکام میماند و وضعیت طوری پیش میرفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدالهایی که با نقی داشت پیش میرفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهرانفر اهمیت دارد که خیلیها او را با نام ارسطو میشناسند.
ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نامهای امراللهخان و فتحاللهخان بود که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا رقابت میکردند.
تنابنده نقش فتحالله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امراللهخان را بازی میکرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جورهایی مشاور امراللهخان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازیاش فرق میکرد، اما آن زمان خیلیها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.
علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علیالبدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علیالبدل انتخاب میکردند.
محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان میآمد و به هر دو خان مشاوره میداد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علیالبدل را داشت. آن دو با گریمهایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازیشان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.
«علیالبدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال میکردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصلهای بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.